sınıflandırma

Özel Gereksinimi olan çocukların farklıkları zihinsel,duygusal,bedensel duygusal ya da iletişim özelliklerinde ya da bunların herhangi bir bileşeninden olabilir. bunun yanı sıra farkılıkların nedenleri,dereceleri ve eğitim gereksinimleri üzerinde etkiler çeşitlilik gösterebilir.bazı özel gereksinimi olan çocuklar belli fiziksel özellik öğrenme ve davranış modellerini paylaşarak sınıflanır

ABD’de çıkarılan ve kısaca İDEA olarak tanınan Yasa’da 13 ve 573 sayılı kanun hükmünde kararname’de 16 yetersizlik sınıf belirlenmiştir. Bunlar:   rrr.pngbir kaç tane bahsedersek⇓

  1. Öğrenme Güçlüğü:

ÖĞRENME NEDİR?

Öğrenme bireyin çevresiyle etkileşimleri sonucunda meydana gelen ni

speten
kalıcı olduğu düşünülen davranış değişmesidir (Gür, 2013). Okul öncesinde çocuklar
daha hızlı ve kalıcı bir şekilde öğrenirler. Bu dönemde çocuk, çevresindeki kişilere,
olaylara, ortamlara, kendine özgü duyuş, düşünüş ve davranış biçimlerinden faydalanarak uyum gösterir.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜdisleksi.gif

İlk öğrenme güçlüğü 1896 yılında Dr. Morgan tarafından “konjenital kelime
körlüğü” tanısıyla yayınlanmıştır. 1930-40’lı yıllarda “Minimal Beyin Hasarı”, 1940’lı
yıllardan sonra “Minimal Beyin Disfonksiyonu” olarak tanımlanmıştır (Demir, 2005).
1988 yılında ABD Ulusal Öğrenme Güçlüğü Birleşik Komitesi’nin (NJCLD)
yayınladığı tanımda öğrenme güçlüğünün genel bir terim olduğu ve dinleme,
konuşma, okuma, yazma, akıl yürütme ile matematik yeteneklerinin kazanılmasında ve
kullanılmasında heterojen bir bozukluk olduğunu belirtilmiştir. Bu bozukluğun birey için
doğuştan olduğu ve özellikle DEHB ile birlikte görülebilir olduğu eklemiştir.

 

Öğrenme güçlüğü, normal ya da normalin üzerinde zekâya sahip (IQ > 85),
primer psişik bir hastalığı olmayan, belirgin bir beyin patolojisi olmayan, duyusal özrü
olmayan, dinleme, konuşma, okuma, yazma akıl yürütme ile matematik becerilerinin
kazanılması ve kullanılmasında önemli güçlükleri olan, sekonder olarak kendini idare
etme, sosyal algılama ve etkileşim sorunları yaşayan, standart eğitime rağmen yaşına ve
zekâsına uygun başarı gösteremeyen bireylerde görülen nörolojik kökenli gelişimsel bir
bozukluktur (Demir, 2005).

II- Alt Tipleri
-Okuma bozukluğu ile giden (disleksi)
-Yazılı anlatım bozukluğu ile giden (disgrafi)
-Sayısal(matematik) bozukluk ile giden(diskalkuli)

Farklı dil ve kültürlerde okul çocukları arasında okuma, yazma ve matematiğin
akademik alanlarında öğrenme güçlüğü %5 ile %15 arasındadır (DSM-V, 2013).

 

2.Otizim:

Çocuğunuzda aynı yaştaki diğer çocukların davranışlarından farklı davranışlar gözlüyorsanız kaygılanabilirsiniz. Bu davranışların otizm belirtisi olabileceğini düşünüyorsanız otizmin ne olduğunu, sizi ve ailenizi ne şekilde etkileyeceğini bilmek isteyebilirsiniz.otizm-samsun-2.jpg

Otizm spektrum bozukluğu, doğuştan gelen ya da yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan karmaşık bir nöro-gelişimsel bir bozukluktur. Otizmin, beynin yapısını ya da işleyişini etkileyen bazı sinir sistemi sorunlarından kaynaklandığı sanılmaktadır. Bu metinde otizm spektrum bozukluğu için kullanım kolaylığı nedeniyle zaman zaman otizm terimi kullanılmıştır.

 

3.dil ve Konuşma Bozuklukları

dil ve konuşma nedir?

Dil, sosyal olarak paylaşılan kurallar zincirinden oluşan ve iletişim kurmamızı sağlayan bir kod sistemidir. Dil anlam bilgisi, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözdizimi ve kullanım bilgisi olmak üzere beş bileşenden oluşmaktadır.

Konuşma, sözel iletişim aracıdır ve dil bilgilerini iletmek için sesi kullanır. Konuşma, dili iletmek için bir araçtır ve aşağıdaki kavramları içerir:

  • Ses: Soluk borusundan yukarı çıkan hava, soluk borusu üzerine konumlanmış ses tellerini titreştirerek insan sesini oluşturur. Gırtlakta oluşan bu ham ses sonra boğaz boşluğu, ağız boşluğu ve burun boşluğunda tıpkı bir müzik aletinde olduğu gibi bir şekle girerek her insana özgü olan ses tonunu oluşturur. ( Sesin kötü kullanımı ses kısıklığına ya da kaybına neden olabilir)
  • Artikülasyon: Artikülatör dediğimiz konuşmaya yardımcı olan organlar ( ağız, dil, dişler, yumuşak damak, dudaklar) belli bir şekle girerek konuşma seslerini oluşturur.(Arabaya, ayaba demek artikülasyon bozukluğudur)
  • Akıcılık: konuşmanın ritmi ve akıcılığıdır (Kekemelik konuşmanın akıcılığında görülen bir bozukluktur)

Dil ve konuşma bozukluğu nedir?

Dil ve konuşmayla ilgili bozukluklar da birbirinden farklıdır. Bir kişi diğerlerini anlamakta, düşüncelerini paylaşmakta güçlük çekiyorsa bu dil bozukluğudur. Eğer bir kişi konuşma sesleri düzgün veya akıcı telaffuz edemiyorsa, konuşması akıcı değilse ya da sesiyle problemi, varsa bu konuşma bozukluğudur.

Kliniğe “düzgün cümle kuramama” şikâyetiyle başvuran bir bireyin bu şikâyetinin altında yatan temel neden, sözcük dağarcığının kısıtlılığı olabileceği gibi bazı ekleri kullanmaması ya da sözcükleri bağlamına uygun kullanmaması da olabilir.

4.Zihinsel Yetersizlik

 

Zihin engellilik, gelişimsel dönemde ortaya çıkan, uyumsal davranışlarda görülen yetersizliğe ilaveten genel zeka fonksiyonları açısından normalin altında olma durumudur. Zihinsel engellilikte, gelişimsel dönem olarak kastedilen dönem 18 yaşına kadar olan süreçtir. Zeka fonksiyonlarında normalin altında olma durumu ise zeka testlerinde elde edilen zeka bölüm puanının belirlenen zeka bölüm puanından aşağıda olma durumudur. Zihinsel engelli çocuklarda uyumsal davranışlarda görülen yetersizlik ise çocuğun kendi yaşından beklenen ve içinde bulunduğu toplumun bireylerinden beklediği sosyal davranışları gösterememe durumudur. Zihinsel engellilik hastalıkların tıbbi sınıflanmasında yer almakla birlikte tıbbi bir hastalık değildir. Psikiyatrik bir bozukluk olarak sınıflandırılabilmekle birlikte ruhsal bir bozukluk değildir. Zihinsel engellilik çocukluk döneminde başlayan işlevlerdeki belirli bir durumu tanımlamaktadır. Bu durum zekadaki sınırlılıklar ile bununla birlikte görülen uyumsal becerilerdeki sınırlılıklardır. Zihinsel engelli çocukların gelişimi hangi düzeyde olursa olsunlar normal çocuklardan farklıdırlar. Ancak bu çocukların gelişim ihtiyaçları onlarınkinden farklı değildir. Bu çocuklarda yemeğe, içmeye, sevilmeye, başarmaya, kabul edilmeye ve toplumun bir üyesi gibi yaşamaya gereksinimleri vardır. Zihinsel engelli bireylerin sosyal çevrede yaşamlarını sürdürmeleri için gereken kişilik olgunluğuna erişmeleri sözü edilen ihtiyaçların karşılanması ile mümkündür.

 

Kaynakça:

Kübra Aslan(2015),Özgül Öğrenme Güçlünün Erken Dönem Belirtileri ve
Erken Müdahale Uygulamalarına Dair Derleme〈http://dergipark.gov.tr/download/article-file/88891〉,(27.mayıs.2018)

Tohum Otizim Vakfı.〈https://www.tohumotizm.org.tr/otizm-spektrum-bozuklugu-nedir〉,(27.mayıs.2018)

Fulay Taşan.(2017).Dil ve Konuşma Bozuklukları.〈https://www.anatomica.com.tr/dil-ve-konusma-bozukluklari〉,(27.mayıs.2018)

Gönül Akçamete.(2015),Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim .Ankara.Kök yayıncılığı

Erdi Kanbaş ,Zihinsel Engelli Çocuklar ve Özellikleri〈https://www.zicev.org.tr/zihinsel-engelli-cocuklar-ve-ozelliklerimakale-1〉,(27.mayıs.2018)