özel eğitim destek hizmetler

  • ÖZEL EĞITIM DESTEK HIZMETLERI

Destek hizmet denildiğinde, iki ya da daha fazla bireyin bir arada çalışması söz konusu NS Teacher Readingolmaktadır Bir projenin tamamlanması, bir amacın gerçekleştirilmesi, bir urun ortaya çıkarmak ya da bir probleme çözüm bulmak için bir arada çalışmak, destek hizmetler
sınırları içerisinde gerçekleşebilir .Bireyler bir arada çalışırlarken aynı amaca yönelik çalışma yaparlar ve her bir katılımcının eşit katılımı beklenir Okullarda bir arada çalışma, öğretmenlerin birlikte plan hazırlamalarını,
ekip olarak öğretim yapmalarını ve bir öğrenci için öğretimin uyarlanmasını içerebilir
işbirliği içinde çalışmak, özel gereksinimli öğrencilerin normal sınıflara yerleştirilmesini de kolaylaştıracağı için tercih edilen bir yöntem olmalı­dır. Özel eğitim destek hizmetleri, öğretmenlerin uzmanlarla bir arada, işbirliği içinde çalışmasını gerektirmekte ve eğer sağlıklı bir şekilde uygulanabilirse kaynaştırmayı kolaylaştıracağı düşünülmektedir
Özel eğitim destek hizmetleri uç şekilde sağlanabilir
Bunlar

• Kaynak oda eğitimi

• Sınıf-içi yardım

• Özel eğitim danışmanlığıdır

 

→Kaynak Oda Eğitimi

Normal sınıfta eğitim görmekte olan özel gereksinimli öğrenciler, önemli derecede eksiklik gösterdikleri derslerde veya ek çalışmaya gereksinim duydukları alanlarda (örneğin, iletişim becerileri) normal sınıftan çıkarılarak kaynak odaya alınırlar Kaynak
odada, kaynak öğretmen (örneğin, özel eğitim öğretmeni) veya uzman (örneğin, konuşma terapisti)özel gereksinimli öğrenciye bireysel ya da küçük grup eğitimi sağlar Kaynak odada bireysel yardım sağlanabileceği gibi,
kuçuk grup oluşturularak da destek sağlanabilece­ği belirtilmişti Grup oluşturularak kaynak oda deste­ği sağlanacağı zaman, kaynak odada öğrenci sayısının
en fazla beş olması önerilmektedir Kaynak odada eğitim veren öğretmen özel eğitim öğretmeni olmalıdır Her bir kaynak oda öğretmeninin de en az 20 öğrencilik
bir yükü olmalıdır Kaynak oda öğretmeni birden fazla okulda çalışarak bu okullardaki kaynak oda desteğine gereksinimi olan öğrencilerle çalışabilir . Türkiye’de
kaynak oda desteğinin sağlanabilmesi için, ya kaynaş­tırma öğrencisi bulunan her okulda bir özel eğitim öğ­retmem görevlendirilmesi, ya da bir özel eğitim öğretmeninin
birden fazla okulda kaynak oda desteği sağlayabilmesi için gezici öğretmenlik kadrosunun aktif olarak kullanılır hale getirilmesi gerekmektedir Ayrıca, gezici özel eğitim öğretmeninin belli sayıdaki okulda en az 20 kaynaştırma öğrencisine destek sağlaması uygulanır hale gelmelidir

 

→Sınıf-İçi Yardım

Bu destek hizmet türünde destek hizmet uzmanı sınıf öğretmenine çeşitli şekillerde yardımcı olabilir.Ancak destek hizmet uzmanı ve sınıf öğretmeni aynı zamanlarda aynı sınıf içinde olacaklarından, çok iyi eşgüdüm içinde çalışmaları, aynı dili konuşuyor
olmaları gerekmektedir. Sınıf-içi yardım sağlayacak olan destek hizmet uzmanı, konuşma terapisti, özel eğitim öğretmeni veya öğrencinin gereksinimine
bağlı olarak başka bir uzman olabilir.

 

→Özel Eğitim Danışmanlığı

Diğer destek hizmet türlerinden farklı olarak özel eğitim danışmanlığı, dolaylı bir hizmet biçimidir ve uç temel öğeden oluşmaktadır. Bu üç öğe, danışman, danışan ve hakkında danışılandır. Özel eğitim danışmanlığında, danışan, hakkında danışılana
yardımcı olmak için danışmana başvurur. Örneğin, sınıf öğretmeni, kaynaştırılmış özel gereksinimli öğrenciye daha iyıi hizmet verebilmek için özel eğitim danışmanına başvurur Özel eğitim danışmanı,danışmanlık konusunda bilgi ve beceri sahibi özel
eğitim öğretmeni ya da rehber öğretmen olabilir Özel eğitim danışmanına başvuru nedenleri arasında, davranış sorunlarını gidermek, belli derslerdeki güçlükleri yenmek, bireysel eğitim programı hazırlamak ya da eğitsel değerlendirme konusunda destek almak sayılabilir

Kaynakça:

Sema.B.(2002).Kaynaştırma, Destek Hizmetler ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi.sayı.2 

students-in-line-with-teacher