erken özel eğitim programları

 

Erken Özel eğitim programları, erken eğitim döneminde gelişim geriliği olan ya da bu wonderful-ideas-heart-transparent-hello-kitty-coloring-pages-logo-lgbt-design-png-svg-vector-background-emoji-gifrisk taşıyan çocukların gelişimlerini değerlendirmek,desteklemek ya da onları bir üst eğitim programına hazırlamak için geliştirilmiş farklı şekillerde uygulanabilen sistematik eğitim programlarıdır.

 

Erken çocukluk özel eğitim programlarında bazılarına,Murdok Erken Müdahale programları (The Murdoch Early İntervention Program),Portage, Parent Action in Childhood Education (PACE),Precise Earlı Education for Children with Handicaps (PEECH),Small Step Early İntervention Program ve Assessment , Evaluation,and Programming System for İnfants and Cihldren (AEPS) örnek verilebilir.Bunların içininde Portage ve Small Steps Early İntervetion program (küçük adımlar Erken Eğitim Programı) Türkiye’de yaygın kullanılan erken çocukluk özel eğitim programlarıdır.

Portage, ABD”de gelişim geriliği gösteren çocukların okulöncesi eğitimine yardımcı olmak amacıyla geliştirilmiştir. Program; Portage kontrol listesi, Wessex yeniden düzenlenmiş dil gelişimi kontrol listesi ve altı gelişim alanına ayrılan 624
davranışı içerir. Bu gelişim alanları; bebeklerde uyarım, özbakım, büyük ve küçük kas,
toplumsallaşma, bilişsel ve dil gelişimi alanlarıdır. Altı alan içindeki davranışlar gelişimsel aşamalara göre sıralanmıştır. Her davranışın öğretilmesi İçin
ayrıntılı önerilerin listelendiği etkinlik kartları bulunmaktadır. Kontrol listeleri, çocuğa öğretilmesi gereken davranışların öncelik sırasını belirlemede kullanılmakladır. Uygulamaya başlarken aile ve aile rehberi çocuğun performansını birlikte belirler.
Çocuğun performansına göre halihazırda öğrenmeye hazır olduğu beceriler belirlenir ve
öğretim etkinliği kani arı kullanılarak aile tarafından çocuğa öğrenmeye hazır olduğu davranışlar öğretilir. Aile rehberi belirli zamanlarda aileyi
ziyaret ederek programın amacına uygun olarak yürütülmesini sağlar .Türkiye’de aileler tarafından uygulanan diğer bir program ise, Avustralya’da gelişimsel geriliği olan çocukların erken çocukluk dönemi eğitimlerine yardımcı olmak amacıyla geliştirilmiş
ve Türkçe’ye uyarlanmış olan Küçük Adımlar Gelişimsel Geriliği Olan Çocuklara Yönelik Erken Özel Eğitim Programı’dır. 1990’lı yılların sonlarına doğru İstanbul’daki Zihinsel Engellilere Destek Derneği, Küçük Adımlar Programı’nın Türkiye’y e getirilmesine ve Türkçe’ye uyarlanmasına öncülük etmiştir. Küçük Adımlar Programı’nın eğitim
materyali sekiz kitaptan oluşmaktadır ve programda alıcı dil, iletişim, kişisel toplumsal, küçük kas ve büyük kas becerilerinin öğretimini hedeflenmektedir.

 

kaynakça:

Gönül,A. (2015) ,Genel Eğitim Okullarında özel Gereksinimi Olan Öğrenciler Ve Özel Eğitim.Ankara:Kök yayıncılık

Sema B.(2000),Kaynaştırma, Destek Hizmetler ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri
Özel eğitim derneği.Sayı:2

tom-jerry-stickers-4197